piatok 20. februára 2015

Edgar Allan Poe - Zlatý skarabeus [RECENZIA]

Edgar Allan Poe bol muž s nevšedným talentom. Oddával sa podivným snom, znepokojivým nočným morám, ktoré potom obratne chytal do slov a kládol na papier. Jeho vízie sú aj po rokoch neobyčajne živé. Sú také, čo kvília ako obeť toho najkrutejšieho mučenia alebo vás iba zľahka ovanú sladkastým pachom rozkladu. Čitateľ môže vyraziť na hon za pokladom pirátov, pretrpieť muky v podzemnej kobke, prežiť lásku až za hrob, zúčastniť sa podivných hostín na ešte podivnejších miestach či sledovať záhadného muža davu.
   Myslím, že autora knihy ani netreba nijak zvláštne predstavovať. Veď kto by nepoznal fenomenálneho zakladateľa detektívneho a hororového žánru? Ja sa s ním poznám zatiaľ len pár rokov, no z každého nášho stretnutia odchádzam maximálne spokojný. Inak to ani nebolo pri tomto čerstvo novom vydaní.
   Poviedková zbierka Zlatý skarabeus obsahuje celkom jedenásť rôznorodých poviedok. Všetky sú úplne iné a majú spoločných iba pár znakov. Hneď ako prvú nájdeme poviedku Jama a kyvadlo, ktorá patrí medzi autorove najznámejšie diela. Hlavnou postavou je rozprávač príbehu, ktorý bol za čias krutej španielskej inkvizície odsúdený na smrť. Možno to bude znieť trochu zvláštne, ale túto poviedku som čítal teraz prvýkrát, no poznal som ju už predtým zo seriálu na Spektre. Názov seriálu si už nepamätám, ale skúmali v ňom rôzne mučiace nástroje zo staroveku a stredoveku a medzi nimi nechýbalo ani kyvadlo, ktoré vo svojej poviedke použil Edgar Allan Poe. Samozrejme, opísali tam aj celú poviedku a už vtedy ma nesmierne zaujala, takže som bol maximálne spokojný, keď som zistil, že je tak dokonalá, ako o nej rozprávali.
   Poviedka Maska Červenej smrti je zatiaľ moja najobľúbenejšia poviedka od Poea a myslím, že už navždy ostane mojou srdcovkou. Príbeh o bohatom princovi, ktorí sa spolu s tisíckou ďalších urodzených ľudí zavrie do svojho hradu, aby sa vyhli zúrivému moru, lenže to si ešte neuvedomujú, že smrť si nájde každého. Masku Červenej smrti som tentoraz prečítal už štvrtýkrát a určite si to ešte párkrát plánujem zopakovať. Lebo Poea môžem čítať aj desaťkrát, no zakaždým ma ohúri rovnako.
Abigail Larson - Tanec s Červenou smrťou
   Vedúcou poviedkou bol Zlatý skarabeus, po ktorom dostala názov aj samotná zbierka. Zlatého skarabea som sa trochu obával, pretože má okolo päťdesiat strán a ja som toho názoru, že poviedky by mali mať tak okolo desať až dvadsať strán. Moje obavy boli ale úplne zbytočné, pretože tento príbeh bol geniálny a prečítal som ho na jeden nádych. Bol viac-menej detektívny a rozuzlenie ma teda naozaj dostalo. Počas Poeovho života bol tento príbeh veľmi obľúbený a aj doteraz patrí medzi jeho najznámejšie diela.
   Za zmienku stojí aj trojica poviedok Berenice, Ligeia a Morella. Vo všetkých troch poviedkach je motívom smrť krásnej a mladej ženy. V tomto môžeme nájsť paralelu so životom Poea, ktorý sa oženil so svojou 13-ročnou sesternicou, no tá o niekoľko rokov umrela na tuberkulózu. Berenice a Morella sú moje staré známe, no Ligeiu som čítal prvýkrát a musím povedať, že sa mi veľmi páčila. Tak krásny opis milovanej osoby!
   Kniha ešte obsahuje poviedky Stretnutie, Podlhovastá debna, Kráľ Škodca, Muž davu a Tieň. Z týchto ma oslovila Podlhovastá debna a Muž davu, ostatné ma teda ktovieako nebavili.

Skôr som tu chcel ospevovať Poea, ale mám pocit, že všetci veľmi dobre vieme, aký to bol génius, avšak pár ód by si zaslúžilo aj vydanie knihy, ktoré sa ku mne dostalo. Myslím, že v roku 2013 vydalo vydavateľstvo Čierneho kocúra, ktorý ma svojim vzhľadom naozaj prekvapil, no dych mi vyrazil až Zlatý skarabeus. Myslím, že keď človek chce nájsť poriadne krásnu knihu, musí sa trochu zapotiť, pretože poslednú dobu vyzerajú knihy nejak lacno a na Slovensku obzvlášť.
   V celej knihe sa stretávame s kombináciou čiernej, bielej a zlatej farby, čo pôsobí luxusne. Oku čitateľa ulahodia tri (plus jedna na obale) ilustrácie, ktoré sú trefné a veľmi pekne spracované. Čerešničkou na torte je zlatý skarabeus na obálke, ktorý sa nádherne vyníma na svetle. Oriezka knihy má tiež tmavší odtieň zlatej a nechýba ani záložka v podobe stužky.
   Čo sa mi nepáčilo? V závere knihy boli Komentáre a poznámky, čo vlastne vôbec nie je zlé, ale vysvetlivky cudzích pojmov (hlavne z gréckej mytológie) by som radšej uvítal pod čiarou, pretože dosť ma rušilo, keď som musel neustále listovať dozadu. Ale veľmi oceňujem, že ku každej poviedke bol nejaký ten text a okolnosti vzniku.
fotografiu som si s dovolením požičal odtiaľ
aj túto (klik)
Takže odporúčam knihu?
   Áno! Poe je v poviedkach majster. Niekde na internete som postrehol, že Poe ako prvý spisovateľ vedel z veľmi krátkeho diela vydolovať skutočné umenie. Ak ste teda fanúšikom kvalitného písania, Poe by vám určite nemal ujsť. Ak ale hľadáte niečo, čo by bolo písané veľmi jednoduchou a miestami možno až primitívnou formou, Poe to nebude.
   "Princ americkej literatúry," vyhlásil Victor Hugo o Poeovi.
moje hodnotenie: 85%

Edgar Allan Poe - Zlatý skarabeus
Vydalo vydavateľstvo Snow Mouse Publishing (klik) v roku 2014. Preložila Monika Srnková. Ilustroval Julo Nagy (klik). Počet strán 206. Knihu môžete kúpiť TUĎakujem vydavateľstvu za poskytnutie recenzného výtlačku.