štvrtok 26. februára 2015

Truman Capote - Raňajky u Tiffanyho [RECENZIA]

Hlavnou hrdinkou svetoznámeho príbehu Raňajky u Tiffanyho je devätnásťročná Holly Golightlyová, ktorá napriek tomu, že nemá stabilné zamestnanie, žije si nad pomery, zvádza bohatých a vplyvných mužov, na raňajky pije šampanské a celkovo žije neviazaným životom. V rovnakom dome žije mladý začínajúci spisovateľ, ktorý sa o Holly začne zaujímať, až sa stane jej verným priateľom.
   Film Raňajky u Tiffanyho s legendárnou Audrey Hepburn v hlavnej role sa dočkal obrovského úspechu, ale ako je na tom jeho knižná predloha? Mnohí vravia, že filmu nesiaha ani po päty a že aj v tomto prípade je film lepší ako kniha. Mne sa však kniha veľmi páčila a mám na to celé úplne iný názor.

Malá kniha, veľký príbeh

Raňajky u Tiffanyho je naozaj nenápadná kniha, keďže má len 94 strán. Je to dokonca jedna z najtenších kníh, ktoré som doteraz prečítal. Človek by povedal, že čo nám môže autor ponúknuť na takom malom počte strán, no ja si myslím, že nám táto kniha ponúka viac ako nejaké 600-stránové bestsellery, ktoré na nás útočia z pultov všetkých kníhkupectiev.
   Myšlienkou knihy je hľadanie miesta v živote, kde by mohol človek zapadnúť. Holly mala na vizitke napísané "Holly Golightlyová - na cestách", čím chcela vyjadriť, že nevie, či sa zajtra neodsťahuje, nevie, či sa náhodou o chvíľu neocitne niekde úplne inde. Holly sa počas celej knihy snažila objaviť to svoje miesto, na ktorom by bola spokojná. Či je to už v nejakej africkej chatrči alebo po boku milionára. Niekedy proste človek nevie, kde patrí a má pocit, akoby mu niečo chýbalo. Ja som sa s knihou stotožnil a páčilo sa mi, ako autor vyjadril túto myšlienku skrze Holly.
„Prišla som na to, že najlepšie je vziať si taxík a odviezť sa k Tiffanymu. Hneď ma to upokojí, to ticho v obchode a to pyšné ovzdušie, tam sa človeku nemôže stať nič veľmi zlé, pri tých láskavých, dobre oblečených mužoch a v tej príjemnej vôni striebra a tašiek z krokodílej kože. Keby som našla v živote miesto, kde by som sa cítila ako u Tiffanyho, kúpila by som si nábytok a pokrstila kocúra.“

Medzi klasikami

Kniha Raňajky u Tiffanyho sa zaraďuje medzi klasiky, ktoré by si vo svojom živote mal prečítať každý človek. Aj ja som mal túto knihu už dlhšie na zozname to-read a pred pár dňami som si povedal, že by bolo dobré niečo z neho vyškrtnúť, takže voľba padla na túto knihu. Napokon som spokojný, že som siahol práve po tejto novele, pretože sa mi naozaj páčila.
   Síce mám za sebou málo prečítaných klasík na to, aby som ich mohol porovnávať, ale mne osobne kniha niečím pripomenula Veľkého Gatsbyho, ktorý sa mi tiež páčil. Obe knihy boli tak rozprávkovo magické a obe mali v sebe čaro, aj keď čaro oboch kníh spočíva v niečom inom.
   Knihu poháňali dopredu predovšetkým rozhovory postáv. Autor nepridával knihe na hrúbke nekonečnými opismi a ani nefilozofoval na každej druhej strane. Občas treba aj to, ale myslím, že každému dobre padne príbeh podaný takým jednoduchým, ale veľmi príjemným štýlom.

Truman Capote, autor knihy

Kniha vs. film

Možno sa to zdá na neuverenie, ale ja vidím istú podobnosť medzi Raňajkami a Forrestom Gumpom. Ani pri Forrestovi väčšina fanúšikov nevie, že to bolo natočené podľa knižnej predlohy, pretože kniha nezožala až taký veľký úspech ako filmová adaptácia. A vlastne aj pri Forrestovi Gumpovi, aj pri Raňajkách u Tiffanyho platí, že ľudia preferujú film pred knihou. A ja som opäť výnimkou.
   Audrey Hepburn sa mi na rolu Holly nehodila, celý film ma nudil a čakal som, kým dôjde ku koncu. A samozrejme, ten koniec nie a nie prísť. Okrem toho sa mi zdalo, že vo filme sa vytrácala myšlienka knihy a celé je to viac také... klišovité? Mám z toho celého zmiešané pocity, ale myslím, že u mňa víťazí kniha.
   Ohľadom filmu ma zaujala taká perlička, že autor knihy, Truman Capote, bol z Audrey Hepburn ako Holly sklamaný, pretože sa celý čas snažil do hlavnej roly obsadiť Marilyn Monroe, svoju dobrú kamarátku. A aj samotná Audrey sa vyjadrila, že niekedy len čakala, že pri nich zaparkuje čierna limuzína, z nej vystúpil Marilyn Monroe a začne hovoriť Hollynine repliky.

moje hodnotenie: 75%

Truman Capote - RAŇAJKY U TIFFANYHO
Z anglického originálu Breakfast at Tiffany's, vydaného v USA v roku 1958, preložila Božica Vilikovská.