pondelok 5. januára 2015

Veronica Roth - Divergencia [RECENZIA]

Svet bol zničený vojnami. Prežilo len niekoľko ľudí, ktorí si uvedomili, že vojny nespôsobujú politické ideológie ani náboženské, rasové či národnostné rozdiely. Zistili, že na vine sú nedostatky v povahe ľudí a ich náchylnosť k zlu v akejkoľvek podobe. Rozdelili sa teda na frakcie a ich členovia sa snažili odstrániť vlastnosti, ktoré považovali za príčiny zmätku. V tomto svete žije aj Beatrice Priorová, ktorej osud sledujeme v post-apokalyptickej knihe, ktorú napísala mladá spisovateľka Veronica Roth.
  Keď Suzanne Collins vydala Hry o život, začala sa éra dystopii, ktorá vo svete zožala úspech. Úspechu sa nevyhla ani kniha Divergencia. Okrem toho, že má milióny predaných výtlačkov, dočkala sa aj svojej filmovej adaptácie. A ja som mal pocit, že som medzi poslednými, ktorí knihu ešte nečítali, a tak som sa rozhodol to zmeniť.

Svet rozdelený na frakcie a rozprávačský štýl
  Nápad rozdeliť svet do frakcii podľa povahy ľudí bol geniálny. Mne osobne by niečo také nenapadlo a ani som sa s niečím podobným doposiaľ nestretol, takže ma tá predstava nadchla. Otázkou je, či autorka zvládla tak skvelý nápad dostatočne spracovať. Zatiaľ to beriem tak, že nie. V knihe mi chýbal opis toho, čo predchádzalo takejto veľkej zmene systému ľudí, opis vonkajšieho sveta, a podobne. Ale Divergencia je len prvá z troch kníh, takže úprimne dúfam, že sa k tomu autorka ešte vráti.
Ľudia, ktorí vinili agresivitu, ustanovili Harmóniu. Ľudia, ktorí vinili nevedomosť, založili Informovanosť. Ľudia, ktorí vinili falošnosť, vybudovali Otvorenosť. Ľudia, ktorí vinili sebectvo, sa združili do Sebazaprenia. A vďaka ľudom, ktorí vinili zbabelosť, vznikla Neohrozenosť.
  O čom som ešte pochyboval počas čítania, bol rozprávačský štýl, ktorým autorka príbeh podala. Zdal sa mi celkom jednoduchý a nezáživný. Aj keď som niekde postrehol informáciu, že Veronica Roth píše od svojich dvanástich rokov (v čase vydania Divergencia mala 23 rokov), mám pocit, že ešte potrebuje veľa skúseností, aby bol jej rozprávačský štýl zaujímavý. Navyše v prvej polovici knihy sa toho veľa nedialo, takže to bolo až nudné. Ale to neberiem až tak tragicky, lebo v tej prvej polovici knihy iba uvádzala čitateľa do sveta, v ktorom sa ešte bude pohybovať v troch knihách.

Keď to nabralo na obrátkach
  Druhá polovica knihy bola celkom parádna jazda, ktorú som zvládol na jedno posedenie. Dej ma tak pohltil, že som úplne zabudol na to, že mi nevyhovuje autorkin štýl alebo na to, že mi nesadli postavy (k tomu sa ešte dostanem).
  Na knihe sa mi páčilo, že v nej došlo k takej veľkej revolúcii, aj keď to je len prvá z troch častí. Veľa podobných sérii má revolúciu, alebo proste nejaký veľký zlom v deji, až v neskorších častiach. No táto nie a to je jeden z mnohých dôvodov, prečo Divergencia pohltí čitateľov hneď od začiatku a udrží si ich po zbytok celej série. Aj ja si určite plánujem ešte prečítať druhý a tretí diel.

Čo sa týka postáv
  Tris Priorová je 16-ročné dievča, ktoré vyrastalo v Sebazaprení, a preto bola už od útleho detstva vychovávaná k tomu, aby nemyslela na svoje potreby, pomáhala iným, atď. Avšak Tris mala vždy v kútiku duše ohnivého rebela, a preto keď stojí pred veľkým rozhodnutím, v ktorom si má vybrať frakciu, do ktorej bude patriť celý svoj život, nevie si vybrať.
Ľudský rozum dokáže ospravedlniť akékoľvek zlo, preto by sme sa naň nemali spoliehať.
  Podľa môjho názoru je hlavná hrdinka, teda Tris,  celkom nezaujímavá postava. Čitateľovi síce nebude nejak výrazne prekážať, no ani ho nenadchne. To sa týka aj ostatných postáv. Čitateľky (a možno aj niektorých čitateľov:D) určite poteší Štyri, ktorí v knihe splňa funkciu dokonalého chlapa, z ktorého je hlavná hrdinka hotová.
  Romantická zápletka dosť nanič a ľahko predvídateľná. Takže ďalšie mínus.

Postrach všetkých kníh
  Postrachom všetkých kníh je filmová adaptácia. Ja som si po prečítaní Divergencie pozrel film a dosť ma sklamal. Najväčšie sklamania boli v týchto dvoch bodoch:
  A) Hrozné herecké obsadenie. Shailene Woodley, ktorú všetci poznáme z filmu Na vine sú hviezdy, v hlavnej role je maximálne nesympatická. Theo James ako Štyri sa mi tiež nehodil. Počas čítania ma celkom zaujímalo, ako bude vyzerať Trisina matka. Tá tiež nesplnila moje očakávania, lebo som si ju predstavoval ako úžasnú Julianne Moore, ale tá filmová matka sa na ňu ani náhodou nepodobala, čo ma teda sklamalo. Myslím, že herecké obsadenie najviac zachraňovala Kate Winslet, ktorá bola teda perfektná.
  B) Správanie postáv. Som zvyknutý a celkom chápem, že vo filmoch musia niektoré časti meniť, ale absolútne som nepochopil, prečo  sa vo filme niektoré postavy správali úplne inak, ako v knihe. Napríklad ma dostalo, ako sa členovia Sebazaprenia vo filme s radosťou objímali a podávali si ruky... Veď členovia Sebazaprenia majú obmedzovať fyzické dotýkanie sa!
  Takže ak mám porovnať knihu a film, musím povedať, že film sa na knihu ani nechytá a mohlo to dopadnúť oveľa lepšie.

moje hodnotenie: 65%

Veronica Roth - DIVERGENCIA