piatok 23. mája 2014

Miesto, ktoré robí z ľudí netvorov (Stephen King - Žiarenie)

Kto by nepoznal knihu Žiarenie od majstra hororu - Stephena Kinga, ktorá sa navyše dočkala výborného filmu od legendárneho Stanleyho Kubricka? Síce väčšina ľudí, ktorí majú aspoň trochu dočinenia s hororovým žánrom, tento príbeh pozná, no dovoľte, aby som vám ho ešte raz pripomenul.
  Jack Torrance, bývalý učiteľ a čerstvý abstinent, prijíma v hoteli Overlook pozíciu zimného správcu, aby si vyvetral hlavu, prišiel na nové myšlienky, opäť sa dostal do formy a začal písať hry. Nastáva posledný deň sezóny, Jack prichádza do hotela so svojou manželkou Wendy a synom Dannym, aby prevzal svoje miesto a na polroka bol odrezaný od sveta v krutej zime. To ešte pekná rodinka netuší, že aj Overlook má svojich vlastných démonov.
  Táto kniha sa mi dostala do rúk už druhýkrát, tentoraz v krásnej obálke prvého slovenského prekladu, a opäť som si ju naplno užil. Nie nadarmo sa hovorí, že by Stephen King mohol robiť aj psychológa. Polovicu knihy sa venuje minulosti postáv a ich psychike. Dokonale vykreslil postupný pád obľúbeného učiteľa, ktorý sa oddal dlhým nočným pijatikám a pohárom marťanov martini. Obľúbite si aj milujúcu manželku Wendy, ktorá má síce strach z toho, že jej manžel by sa opäť mohol stať alkoholikom, no stále verí, že sa všetko na dobré obráti a opäť budú tvoriť idylickú rodinu. V príbehu vystupuje aj päťročný Danny, ktorý je na svoj vek veľmi vyspelý a má taký dar, vďaka ktorému sa vie ľuďom dostať do hlavy.
  Autor nepochybne vie vytvoriť dokonalú atmosféru, vie perfektne dávkovať napätie a v správnych okamihoch vie čitateľov poriadne vydesiť. Pamätám si scénu z Priateľov, kde sa Joey pri čítaní tejto knihy tak bál, až ju skryl do mrazáku. :-) Najviac ma samozrejme desila pani z kúpeľne izby 217 (neodporúčam hľadať v google), no samozrejme kniha bola desivá už len svojou atmosférou.
  Kapitolou samou o sebe je slovenské vydanie. Keď som sa prvýkrát dozvedel, že konečne vydajú tú knihu aj na Slovensku, veľmi som sa tešil. Keď zverejnili tú peknú obálku, tešil som sa ešte viac. No keď som to začal čítať, bol som hrozne sklamaný. Knihu nepreložila prekladateľka, ktorá Kinga tradične preklada do slovenčiny, no nejaký iný prekladateľ, o ktorého kvalitách pochybujem. Síce väčšinou to bolo obstojné, no miestami som si lámal hlavu ako sa mohlo toto dostať do tlače. Naozaj pochybujem, že si prekladateľ po sebe svoj výtvor prečítal a že to redaktorka naozaj zredigovala. Také chyby ako počula namiesto nepočula by som ešte vedel pochopiť, no doteraz neviem či plakať, alebo sa smiať z tohto: "Lekár zdvihol novorodenca za nohy - všimla si pišuľku a hneď vedela, že sa jej narodil chlapec." V recenzii požívam ako názov hotelu Overlook, no v knihe z toho urobili Peknú vyhliadku, čo ma až do konca iritovalo. Nedokážem pochopiť ako k tomu došli. Keby to bola len Vyhliadka, tak by som to pochopil, lebo by to jednoducho len preložili, ale Pekná? Vážne to znie hlúpo. A to ešte nespomínam, že knihu prehnane a zbytočne rozťahali a tak je z nej naozaj neprakticky veľká tehla.
  Síce som recenziu zakončil naozaj negatívne, no musím zhodnotiť, že kniha je aj tak dokonalá (veď ona za svoj preklad nemôže) a už sa teším na knihu Doktor Spánok.

moje hodnotenie: 9/10


Z Á K L A D N É   I N F O R M Á C I E
Názov knihy: Žiarenie
Autor: Stephen King
Žáner: horor
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2014
Rok vydania originálu: 1977 
Prekladateľ: Alojz Keníž
Počet strán: 672

3 komentáre:

  1. To je zase preklad... Ale tak čo, aspoň sa k tomu dostali :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Preklady v poslednej dobe veľmi kolíšu, čo vie dosť nahnevať :/ :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. ja mam pocit ze niekedy to prekladaju nie z originalu ale z cestiny :-)

    OdpovedaťOdstrániť